Двигател с вътрешно горене (ДВГ) е вид топлинен двигател, при който горивото се възпламенява и изгаря вътре в самия двигател. Получената от разширяването на горещите газове енергия се преобразува в механична, и използва за задвижване. Най-често обаче в практиката под „двигател с вътрешно горене“ се разбира „бутален двигател с вътрешно горене“.

Двигателите с вътрешно горене най-често се използват за задвижване на превозни средства (автомобили, короби, локомотиви, мотоциклети, самолети) и други подвижни машини. Те са удобни за тази цел, тъй като имат високо съотношение на мощност към маса, а горивото им, обикновено различни нефтопродукти, е с много добра плътност на енергията.
Литература - Wikipedia

понеделник, 8 ноември 2010 г.

Ванкелов двигател

Ванкеловият двигател е бутален ротационен дигател с вътрешно горене изобретен от германския инженер Феликс Ванкелпрез 1957 г.
Ванкелов Цикъл
Буталото на ванкеловия двигател представлява тристранна призма, а вътрешната повърхност на корпуса е епитрахида. При своето въртене, буталото образува три камери, чиито обеми са постоянно изменящи се, като във всяка от тях се извършват процесите всмукване, сгъстяване, разширение и изпускане. Този вид двигател с вътрешно горене постига високи оболоти при сравнително малки инерционни сили, малки размери и малка маса при относително висока мощност, но за сметка на това трудно се постига добро уплътнение на буталото и топлинното натоварване на корпуса е неравномерно.
Ванкелов цикъл
I такт: Първата камера на двигателя се увеличава и всмуква гориво-въздушна смес.
II такт: Същата камера чрез въртенето на буталото сега изтласква засмуканата смес към горивното пространство. Поради ексцентричното движание на буталото камера се намалява по обем и с това сгъстява сместа.
III такт: Искрата от свеща възпламенява сгъстената смес. Силата на изгаряшите газове тласка буталото по-нататък в неговото кръгово движение, което отговаря на работния такт.
IV такт: Накрая камерата със своя ръб отваря изпускателното прозорче (изрез) на изпускателния канал и изтласква изгорелите газове през изпускателната система навън.

Няма коментари:

Публикуване на коментар